داستانی باور نکردنی درباره آنجلینا.
نوین گستر
به وبلاگ نوین گستر خوش آمدید!

داستان‌های باورنكردنی!
داستان‌های باورنكردنی!
برای این كه بیشتر صحنه‌ها جولی را به عنوان یك آدم باورنكردنی و دیوانه كه با مرگ مبارزه می‌كند، تحسین می‌كند وقتی پای اكشن‌هایی با چنین شخصیت‌هایی وسط بیاید، آنجلینا جولی همتایی در این نوع سینما و...
درباره تریلر جاسوسی «سالت»
خلاصه داستان
یك مامور سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) به نام اولین سالت با بازی آنجلینا جولی مجبور به فرار می‌شود، وقتی یك پناهنده روسی او را متهم می‌كند كه جاسوس روسیه در خاك آمریكاست و یك ماموریت مرگبار هم برعهده دارد: اینكه رئیس‌جمهور روسیه را در سفر به آمریكا به قتل برساند و آتش جنگ جهانی سوم را شعله‌ور كند. رئیس سالت تصمیم به خلع و دستگیری او می‌گیرد در همین حین اولین فرار می‌كند تا جان همسرش را كه ربوده شده، نجات دهد.
اولین سالت باید دائم یك قدم جلوتر از ماموران سیا عمل كند اما وقتی حقیقت ترسناك آشكار می‌شود، همه چیز تغییر می‌كند.
مروری بر فیلم
در این یادداشت یك فیلم متوسط، لوس و بی‌مزه بررسی خواهد شد. اگر نمی‌خواهید چیز بیشتری درباره‌اش بدانید، خواندنش را ادامه ندهید.
چقدر آنجلینا جولی و فیلیپ نویس (كارگردان) در دل‌شان خندیده‌اند و نفس عمیقی از سر آسودگی خیال كشیده‌اند، وقتی بالاخره ماموران اف.بی.آی ایالات متحده یك تصمیم درست گرفتند تا این جاسوس بی‌عرضه روسیه اواخر ماه ژوئن به عنوان یك جاسوس دو جانبه آزاد بگردد. برای اینكه تا پیش از این اتفاق داستان فیلم «سالت» بیشتر شبیه یك رویای دور بود. یك داستان فانتزی نامعقول و مضحك كه از تفكرات مزخرف نویسنده فیلمنامه بیرون آمده بود و باعث می‌شد تا پدرتان عصر روز یك‌شنبه با دیدن این فیلم سرش را تكان دهد و زیر لب غرغر كند.
«سالت» تریلری است كه بعد از 10 سال از اولین همكاری در «جمع‌كننده استخوان» باعث شده دوباره این كارگردان و بازیگر ستاره‌اش در یك فیلم با هم كار كنند. بعد از همه اینها «سالت» ماجرای خیلی دور از ذهنی دارد. یك جاسوس روسی در قالب یك مقام بلند پایه آمریكایی رفته و منتظر است تا زمان مناسب فرا برسد تا نقاب از چهره‌اش بردارد و به قلب دولت آمریكا شلیك كند.
حالا دیگر با تشكر از آنا چپمن (جاسوس روسی در آمریكا كه ماه ژوئن گذشته توسط اف.بی.آی شناسایی شد) و رفقایش این داستان خیلی هم بعید و دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسد.
اگر چپمن و رفقایش اجازه داشتند كه این فیلم را ببینند، گمان نكنم دیگر چیزی از این زندگی خاكی‌شان به یاد می‌آوردند و همه‌اش به‌خاطر كار پرمشقت هر روزه اولین سالت و بوروكراسی سبك و نقاب‌های مختلفی كه به چهره می‌زند است. باید گفت كه اولین سالت یك جاسوس پسا «هویت بورن» است! كه به‌نظر می‌رسد همه روزش را صرف پریدن از روی پل‌های معلق و از روی این كامیون به آن كامیون، می‌كند و یك اسكادران از آدمكش‌های حرفه‌ای را هم شكست می‌دهد و بیشتر از یك كمدین تلویزیونی هم قیافه‌اش را عوض می‌كند.
از جایی كه آنجلینا جولی را نه در نقش قهرمان كه در نقش آدم بد و شریر داستان می‌بینیم، داستان فیلم از یك ماجرای سرگرم‌كننده به سمت یك داستان ناشناخته كه آخرش را نمی‌دانیم چرخش پیدا می‌كند. اگر راستش را بخواهیم بگوییم نویس، این آدم كهنه‌كار صنعت نمایش، از سردرگم كردن تماشاگر و اینكه او را مشتاق نگه دارد و كاری كند كه بیننده نتواند حركت بعدی و سرنوشت اولین سالت را حدس بزند، لذت زیادی ‌می‌برد و هیچ‌كدام از اینها بدون حضور آنجلینا جولی ممكن نبوده. این فیلمی است كه بیش از هر چیزی حول محور بازیگر نقش اول و بازیگران شجاع مكمل‌اش مانند لیو شریبر و چیوتل اجیوفور می‌گردد. برای این كه بیشتر صحنه‌ها جولی را به عنوان یك آدم باورنكردنی و دیوانه كه با مرگ مبارزه می‌كند، تحسین می‌كند وقتی پای اكشن‌هایی با چنین شخصیت‌هایی وسط بیاید، آنجلینا جولی همتایی در این نوع سینما و گیشه‌اش ندارد. درست است كه در كارنامه‌اش فیلم‌هایی چون سری ناامید كننده «مهاجمان مقبره» یا «آقا و خانم اسمیت» دیده می‌شود و یا در فیلم «تحت تعقیب» دائم در حال پریدن از روی یك ماشین به روی یك كامیون است، با این وجود آنجلینا جولی به مدت یك دهه حضور زنده و گرم و پرشوری در فیلم‌های اكشن داشته و حاكم این سینما بوده است.
و این حضور در «سالت» هم ادامه پیدا می‌كند. با آن شخصیت پولادین تاثیرگذارش در صحنه‌های تعقیب و گریز، جولی كاملا تماشاگر را متقاعد می‌كند و به دنبال خودش می‌كشاند. بخصوص در نیمه دوم فیلم كه جولی به زحمت یك دیالوگ هم دارد، اجرای او كاملا مبتنی بر حضور طبیعی‌اش به عنوان یك بازیگر است.
درست در همین مواقع هم هست كه جولی به نقشی كه بازی می‌كند، طراوت و تازگی می‌بخشد و تام كروز را به چالش می‌كشد. (جالب است كه قرار بود تام كروز در «سالت» ایفای نقش كند. كروز بازیگر مورد علاقه و كاراكتر مطلوب كرت ویمر، نویسنده فیلمنامه، بود و فیلمنامه هم ابتدا به وی داده شد. اما بعد تصمیم گرفتند كه شخصیت اصلی فیلم را از مرد به زن تغییر دهند چون فیلم خیلی شبیه به سری «ماموریت‌های غیرممكن» تام كروز شده بود.)
به هر حال اگر آنا چپمن هم كارهایی مثل اولین سالت انجام داده بود، شانس باید یاری‌اش می‌كرد كه 5 دقیقه هم دوام بیاورد و زنده بماند.
حكم
«سالت» به اندازه كافی سرگرم‌كننده و لذت‌بخش اما در عین حال یاوه و مهمل هم هست. گرچه به آن نخواهید خندید. «سالت» دقیقا به فیلم «بورن» زنانه‌ای كه امیدش را داشتیم تبدیل نشده است. گرچه همچنان نویس صحنه‌های اكشن و تیراندازی‌ها را خوب از كار درآورده است و آنها را با سرعتی پشت سر هم ردیف و مرتب كرده كه سو‌‌ءظن تماشاگرش را تا پایان فیلم زنده نگهدارد.
«سالت» كاملا قابل پیش‌بینی نیست كه این روزها همین برای یك فیلم امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. اما حقیقت این است كه «سالت» بیشتر به این كار می‌آید كه تاییدی باشد بر قدرت آنجلینا جولی به عنوان الهه فیلم‌های اكشن.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط فاطمه اسلام نیا